Home | News | This year It’s Personal

Tilbage til oversigten

DIGITAL MARKETING @da

  • Posted on 30 January 2017

This year It’s Personal

Personaliseret markedsføring vinder frem overalt på nettet. Vi bevæger os ind i en tidsalder, hvor reklamer vil være så relevante, at de ikke længere opfattes som generende, men derimod som en service for brugerne.

Af: Christian Kongsted, Senior Online Consultant

Har du undret dig over, hvorfor du på nettet bliver forfulgt af bannere for et par sko, du allerede har købt?  Eller hvorfor dit fitness-center sender dig tilbud om zumba i Århus, når du bor i København?

Så er du en af dem, som sandsynligvis vil føle dig bedre tilpas med den reklameverden, vi vil se om 3-4 år. Mange mennesker opfatter i dag stadig reklamer som generende og irriterende, men det billede vil sandsynligvis ændre sig noget i løbet af de kommende år. Store virksomheder samler data ind om os som aldrig før, og vi befinder os kun i begyndelsen af en periode, hvor reklamerne vil blive fuldstændigt personaliserede og langt mere relevante, end vi har set før. Vi er på vej mod en tid, hvor grænsen mellem annoncer og nyttige services nærmest vil blive visket helt ud.

Verdens mest populære sociale websites og apps som Facebook, YouTube og Instagram har fået succes, fordi de tilbyder services, som er helt personaliserede. Man bestemmer selv, hvad man vil se på Facebook og kan optimere sit news-feed, så det er helt unikt. Søgninger på Google er også personaliserede, så vores søgeresultater passer til de præferencer, som søgemaskinen formoder, at vi har. På samme måde oplever vi nu, at annoncer på nettet i højere grad er ved at blive personaliserede, helt ned til den enkelte bruger. Systemerne fungerer langtfra perfekt endnu, men de fører dog allerede på nuværende tidspunkt til, at de annoncer, vi ser, er en lille smule mere relevante, end dem vi så for fem år siden.

Denne udvikling kommer til at fortsætte.

En af Googles stiftere, Larry Page, blev fornylig spurgt om, hvorvidt han opfattede ad-blockers – altså programmer, der blokerer annoncer – som et problem. Til det svarede han, at det ikke er ad-blockers, som er problemet, men derimod dårlige annoncer. Det drejer sig ifølge Page om at skabe annoncer, som forbrugerne ikke har lyst til at fravælge.

År 2016: Et statisk Internet

Mens store virksomheder som Google og Facebook har indset værdien i at benytte brugernes data på nye konstruktive måder og tilbyde personaliserede services, så er 99,9 pct. af alle andre websites ikke personaliserede. Det mest normale er, at den samme version af websitet vises til alle brugere – ligegyldigt om man er mand eller kvinde, hvilken alder man har, og hvilken del af landet man bor i, ligegyldigt om man tidligere har besøgt websitet og eventuelt købt noget.

Det kommer til at ændre sig i løbet af de næste fem år.

En website-ejer har typisk en masse oplysninger om de besøgende. Det kan for eksempel være informationer om, hvilke sider på websitet brugeren besøgte sidste gang. Lad os sige, at en bruger på et website tidligere har været inde at se på et køkken på IKEA’s website. Så må man antage, at det er inden for køkkener, brugeren har sin interesse, og derfor er der ingen grund til, at forsiden af IKEA’s website viser billigt sengetøj, næste gang vedkommende er på besøg. Næste gang kunne forsiden være personaliseret, sådan at den viste den besøgende mere relevant information om køkkener.

Tilsvarende kan man som website-ejer have mange andre relevante oplysninger. Hvis der er tale om en webshop, har brugeren så købt noget tidligere, og hvilket køn, alder og geografisk placering har vedkommende? Alt dette kan bruges til at sammensætte den perfekte, personaliserede forside.

Websitet indleder en samtale med brugerne

Mange virksomheder vil i fremtiden bruge websitet til at have en samtale med deres brugere. Man kan for eksempel forestille sig et chokolade- og konfektfirma, som bruger websitet til at have en samtale med deres brugere. Hver gang man besøger websitet, får man et spørgsmål, som man kan vælge at besvare, eller lade være. Eksempelvis kan det være, websitet spørger, om man foretrækker hvid eller mørk chokolade. Svarer man på spørgsmålet, bliver oplysningerne gemt – med brugerens tilladelse naturligvis – og næste gang man vender tilbage, får man et nyt spørgsmål, som kan give websitets ejere et bedre billede af, hvem brugeren er. Disse oplysninger kan så bruges til at ændre al den efterfølgende kommunikation, både på websitet og i e-mail, til at afspejle de præferencer, som brugeren har. Det sikrer en langt mere relevant og personaliseret kommunikation, som i sidste ende fører til højere brugertilfredshed og til øget salg for virksomheden.

Vi bevæger os fra et paradigme, hvor brugerne er et publikum, til en situation, hvor de i højere grad er konversationspartnere i en dialog, som går ud på at styrke og forbedre relationen mellem brugeren og virksomheden. Og som – hvis den foretages rigtigt – vil føre til, at salget og reklamen ikke opfattes som generende, men tværtimod meget vedkommende.

 

Vil du vide, hvad personaliseret markedsføring betyder for din virksomhed, og hvordan du kan drage nytte af det? Så kontakt dit lokale Netbooster Agency eller mail til: info.dk@netbooster.com 

 

 

 google-search-screenshot

Googles billede af denne artikels forfatter. Du kan finde Googles informationer om dig ved at søge på ”Ads preferences” i Google.

 

 


 >> Did you know NetBooster Denmark is a National Champion at the European Business Awards? We are now moving on to the next round: ‘National Public Champion’ and public voting is now on. Please, watch the video and vote for us now! << 

Skrevet af NetBooster (Group)