Home | News | Øg salget i butikkerne med online markedsføring

Tilbage til oversigten

DIGITAL MARKETING @da

  • Posted on 1 February 2017

Øg salget i butikkerne med online markedsføring

Detailhandlen har i de seneste år været i stor krise. Tidligere på året lukkede eksempelvis Fona, og de mange andre fysiske butikker er i stigende grad under pres fra nethandlen. Men de fysiske butikker og butikskæder har bedre kort på hånden, end de selv tror.

Af Christian Kongsted – Senior Online Consultant, NetBooster Nordic

I mange år har online markedsføring og salget i de fysiske forretninger været to adskilte verdener, men nu er de ved at blive bundet sammen af mobilen. Forbrugerne bruger i stadig højere grad mobilen som en del af deres researchproces frem mod et køb.

Imens nethandlen i det seneste år har buldret fremad, foregår 80 pct. af handlen stadig i de fysiske forretninger, og som indehaver af en butik eller en butikskæde har man nogle store fordele i forhold de rene web-shops. Det understøttes af nogle helt nye annonceringsmuligheder fra Facebook og Google.

En af udfordringerne for butikkerne har været at måle effekten af at have en annonce i den lokale avis, ligesom det også været vanskeligt at finde ud af, præcis hvor meget salg en Facebook-annonce gav i den fysiske butik. Både Google og Facebook har imidlertid netop lanceret en række nye annonceformater, som kan ændre på dette billede. I løbet af de seneste måneder har de to store Internet-giganter lanceret såkaldte ”Store visits”-annoncer, hvor virksomheder kan annoncere lokalt omkring deres butikker, for eksempel i en radius på 2 km. Herefter kan de, med en meget høj træfsikkerhed måle, hvor mange af brugerne som rent faktisk ender med at komme ind i en butik baseret på mobil-aktivitet.

Vil du vide mere om, hvordan du kan benytte de nye annonceringsformer fra Facebook og Google? 

Kontakt os for yderligere information.

personalised-marketing-2 

Målingen af besøg i butikkerne er baseret på information fra brugere, som har slået lokalitetstjenester til på deres smartphone.  Dette giver annoncører mulighed for, med meget høj træfsikkerhed, at kunne vurdere, om dem, som ser en annonce, efterfølgende besøger en forretning.

 

Ligegyldigt om man har en enkelt butik eller hundredevis af butikker, er det afgørende, at man er i stand til at trække kunder til dem. De nye annoncemuligheder giver mulighed for at vise, hvilken butik der er tættest på brugeren, og de kan desuden benytte telefonens kort-funktioner, så det er hurtigt at finde den butik, som er tættest på. Det er nu muligt for butikskæder hurtigt at skabe dynamiske, lokale annoncer for hver eneste butik. På Facebook er vejviseren til butikken endda bygget ind i annoncen, og de potentielle kunder kan se adresse, åbningstider, website og et estimat på, hvor lang tid det vil tage at gå til butikken.

I en test nåede den franske varehuskæde E.Leclerc ud til 1,5 millioner mennesker inden for 10 km rundt om deres varehuse, og testen viste, at 12 pct. af dem, der klikkede på en annonce efterfølgende besøgte en af varehusene i løbet af de næste syv dage. Som annoncør har man endda mulighed for at følge sporet helt frem til selve salget i butikken. Facebook giver mulighed for, at man kan koble sine salgsdata tilbage til annoncerne og lærer mere om de besøgende ved at se deres demografiske data.

Udfordringen er naturligvis at køre kampagnerne på en måde, så brugerne ikke føler, at privatlivets fred overskrides. Teknologien er baseret på besøgende, der har givet lov til, at placeringen af deres smartphone godt må videregives til Google eller Facebook, og på denne måde kan man måle, hvornår brugerne sætter deres fødder i forretningen. De egentlige besøg i en forretning bliver dog aldrig forbundet til brugeren som individ. Dataen er aggregerede, anonymiserede tal. Ønsker brugere ikke at Google, Facebook eller andre kender deres placering, så kan de ændre indstillingen, sådan at disse informationer ikke videregives. Men ligegyldigt om man gør dette eller ej, så vil hverken Google eller Facebook dele informationer om individuelle besøgende i butikker, og dermed bør man uden problemer kunne undgå de negative effekter af, at den fysiske placering måles.

Til gengæld har de fysiske butikker fået et modsvar til Internet-forretningerne. Mens man i de seneste år har set, at mange webshops opretter fysiske forretninger, så er det nu de fysiske forretningers tur til at svare igen og i højere grad satse på markedsføring på nettet.

  



 >> Did you know NetBooster Denmark is a National Champion at the European Business Awards? <<

We are now moving on to the next round: ‘National Public Champion’ and the public voting is now on. Please, watch the video and vote for us now!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skrevet af NetBooster (Group)