Case illustration
artikel
Katrine Tvistholm, Strategic Media Consultant

Annoncér på Google Image Search - ny annonceplads og nyt format


Google har nu åbnet op for muligheden for at annoncere på billedsøgninger på deres søgemaskine og ikke kun på den almindelig web-søgning som tidligere. Der åbnes samtidigt op for et helt nyt annonceformat, der består af en kombination af tekst og billede.

Annoncerne på Google Image Search vil blive vist oven over de normale billedresultater, og indtil videre er der plads til to annoncer. Som på den almindelige søgeresultatside, bliver annoncerne vist i forhold til søgeordene og dermed relevansen af annoncen i forhold til billedresultaterne.

Google Image Search screendump

Googles billedsøgning bruges af mange til forskellige formål. En af de oftest foretagne søgninger sker i forbindelse med rejser, da mange brugere gerne vil se billeder af destinationen, inden rejsen bestilles, og derfor foretager en billedsøgning med destinationen som søgeord. Det er derfor meget oplagt for rejsebureauer at have en annonce liggende på søgeord relateret til de destinationer, de sælger rejser til. Brugeren vil nemlig kunne få oplevelsen af destination og samtidig være blot et klik fra at købe rejsen.

Det er også oplagt at annoncere på Google Image Search, hvis man sælger f.eks. sportsudstyr. Her kan annoncerne, som kontekstuelt passer til de ord, der søges på, give brugeren mulighed for at gå direkte til shoppen for at købe det ønskede produkt. En god idé er at annoncere så konkret og præcist som muligt. Hvis man for eksempel sælger løbesko, bør man have en annonce, der viser et billede og prisen på præcis den sko, der er søgt efter.

Der er rigtig mange muligheder på billedsøgninger, og så længe annoncerne er relevante i forhold til søgeordene, er det i princippet kun fantastien, der sætter grænser. På billedsøgninger er det endnu mere end på websøgninger kreativiteten, der bestemmer succesen, hvorfor det er nødvendigt at tænke mange aspekter ind, før man påbegynder annonceringen.

Hvordan gør man?
Annoncer for billedsøgninger opbygges via Google AdWords-interfacet, gennem Googles værktøj til at oprette billedannoncer, Display Ad Builder.

Det er en god idé at oprette en ny kampagne specielt til formålet, så det er muligt at kontrollere f.eks. de enkelte budgetter eller geografiske indstillinger. Man bør oprette forskellige annoncegrupper, som afgrænses af søgeord og annoncetekster - ligesom man kender det fra søge- og displaykampagner.

Derudover er det meget vigtigt, at tekst og billede passer til søgeordene, hvorfor man bør oprette en specifik annoncegruppe til hvert produkt. Dette styrker klikraten og dermed kampagnens kvalitetsscore og skulle i sidste ende betyde flere konverteringer for annoncøren.

Kontakt Guava, hvis du vil vide mere om Google Image Search.

Vil du vide mere?

Det er jo ikke alt vi kan fortælle på en enkelt side – så hvis du har brug for en uddybning, har spørgsmål, eller bare gerne vil tale med os om de konkrete udfordringer I har, så kontakt os for en uforpligtende snak.

Kontakt os nu

Menu

Kontakt: