Case illustration
artikel
Katrine Tvistholm, Strategic Media Consultant

Nye muligheder i Facebook-annoncering


Facebook har for nyligt lanceret et nyt annonceringssystem, indeholdende nye muligheder for social markedsføring. Lanceringen er naturligvis et strategisk tiltag for Facebook som platform, der igennem de nye funktionaliteter kan fastholde brugerne på Facebook, fremfor at sende dem til eksterne websites. Men funktionaliteterne er samtidig stærke værktøjer for virksomheder, der med deres tilstedeværelse på Facebook kan drage stor nytte af de sociale interaktioner.

Sponsored Stories

Den vigtigste funktionalitet er Facebooks ”Sponsored Stories”, der giver annoncører, som er admin af en Facebook-side, mulighed for at annoncere med tre nye budskaber: ”Like Stories”, ”Check-in Stories” og ”Page Post Stories”. Hver af de tre stories dukker op i en boks i brugernes højre side af Facebook, hvis og når deres venner har interageret med en Facebook-side.
Hver af disse nye typer annoncer giver virksomheder mulighed for, at anvende det sociale indhold fra deres Facebook-side i annoncerne, herunder brugernes profilbilleder, check-ins mv.

Like story
En like-story kan bruges til at fange nye likes (synes godt om på dansk) til en Facebook-side. I lanceringen er det nu muligt at anvende brugernes profilbilleder i annonceringen, som samtidig falder godt ind med Facebooks ”organiske” opdateringer i news feed’et.

Like story

Check-in story
En check-in story kan bruges til at promovere et Facebook Place, dvs. en fysisk placering, hvor brugerne aktivt checker ind. Ved at promovere disse stories kan fysiske butikker og restauranter promovere overfor Facebook-brugerne, at deres venner har besøgt deres butik/restaurant.

Check-in story

Page post story
Ligeledes kan man med page post stories nå ud til langt flere Facebook-brugere med nyeste statusopdateringer end tidligere muligt igennem news-feed’et.

Post story

Landing Tabs

Derudover har Facebook tilføjet en udvidet funktionalitet til de traditionelle Facebook Ads, hvorved annoncørerne nu har mulighed for at vælge, hvilken tab på Facebook-siden, brugerne skal landes.
Dette er især anvendeligt, hvis man ønsker at segmentere mod nye eller eksisterende fans, hvis man ønsker at promovere en specifik kampagne, applikation eller kontaktformular på Facebook-siden eller blot ønsker at splitteste på, hvilken tab, der fungerer bedst.

Privatlivets fred..

De nye annonceringsmuligheder i Facebook overholder de sædvanlige “Privacy settings”, hvorved det kun er de venner, du som bruger har valgt kan se dit News feed, der kan se dig i deres sponsored stories.

Vil du vide mere?

Det er jo ikke alt vi kan fortælle på en enkelt side – så hvis du har brug for en uddybning, har spørgsmål, eller bare gerne vil tale med os om de konkrete udfordringer I har, så kontakt os for en uforpligtende snak.

Kontakt os nu

Menu

Kontakt: